Witam. Kolejny raz piszę o lokatach strukturyzowanych w PKO BP. Analizowałem już lokatę opartą na kursie euro, lokatę opartą na spółkach sektora energetycznego, na największych spółkach azjatyckich oraz akcjach spółek zajmujących się wydobyciem i eksploatacją złota. Obecnie dostępna lokata inwestycyjna w PKO BP to 3-letnia Lokata Strukturyzowana oparta na koszyku akcji dziewięciu światowych koncernów motoryzacyjnych. Lokata ta daje możliwość uzyskania wyższego oprocentowania niż na standardowych lokatach przy 100% gwarancji ochrony kapitału na koniec okresu jej trwania. Oferta jest ważna do 30.04.2015 r.
Lokata Strukturyzowana oparta na koszyku akcji światowych koncernów motoryzacyjnych – najważniejsze cechy:
- 3-letni okres inwestycji – od 01.05.2015 r. do 30.04.2018 r.
- 100% gwarancji ochrony kapitału na koniec inwestycji.
- Minimalna kwota inwestycji – 2.000 zł.
- Środki w czasie subskrypcji oprocentowane na 0,50%.
- Brak opłat wstępnych.
- Prowizja za zerwanie w wysokości od 6%, 4% lub 2% zależności od terminu zerwania inwestycji.
- Od zysku pobierany jest podatek „belki”.
- Oferta ważna do 30.04.2015 r.
Obecna subskrypcja Lokaty Strukturyzowanej oparta jest na koszyku akcji 9 dużych spółek związanych z sektorem motoryzacyjnym: Mazda Motor Corp., Toyota Motor Corp., KIA Motors Corp., Hyundai Motor Co., Volkswagen AG, BMW AG, Daimler AG, Ford Motor Co., General Motors Co. Zysk z Lokaty Strukturyzowanej zależny jest od zmian cen akcji każdej ze spółek wchodzących w skład koszyka i obliczany jest jako średnia arytmetyczna zmian cen poszczególnych akcji z koszyka. Każda ze spółek ma jednakowy udział w koszyku akcji.
PKO BP ustali jednostkowe stopy zwrotu na akcjach każdej ze spółek w okresie pomiędzy dniem początkowej obserwacji (05.05.2015 r. dla spółek notowanych na giełdach w Europie i USA oraz 07.05.2015 r. dla spółek notowanych na giełdach w Azji) a dniem końcowej obserwacji (z 23.04.2018 r.). Oprocentowanie Lokaty Strukturyzowanej przyjmie wartość średniej arytmetycznej stóp zwrotu wszystkich 9 akcji spółek z pewnymi zastrzeżeniami. W ciągu pierwszych ośmiu dni trwania lokaty strukturyzowanej zostanie ustalona tzw. bariera (do 08.05.2015 r.), czyli planowany maksymalny poziom wzrostu cen akcji. Wstępnie ustalono, że będzie to wartość w przedziale pomiędzy 30% a 45%.
Jeżeli w którymkolwiek momencie trwania Lokaty Strukturyzowanej bariera ta zostanie osiągnięta lub przekroczona, to do obliczenia ogólnej stopy zwrotu na akcjach przyjmie się wartość stopy zwrotu w wysokości 5,50%. Jeżeli stopa zwrotu na akcjach danej spółki nie przekroczy poziomu bariery to do wyliczenia średniej przyjmie się stopę zwrotu na akcjach w nominalnej wysokości – także wartość ujemną. W porównaniu do poprzednich edycji lokat strukturyzowanych to duża zmiana, niestety niekorzystna. Wcześniej w takich przypadkach do wyliczenia średniej przyjmowano wartość równą 0.
Z inwestycji można zrezygnować wcześniej, ale wtedy należy liczyć się z bieżącą wyceną Lokaty Strukturyzowanej. Dodatkowo wartość ta będzie pomniejszona o prowizję w wysokości 6%, 4% lub 2%, w zależności czy zrezygnujemy w pierwszym, drugi czy trzecim roku trwania Lokaty Strukturyzowanej.
Oto kilka scenariuszy tej Lokaty Strukturyzowanej opartej na akcji światowych koncernów motoryzacyjnych:
Także i tym razem maksymalne oprocentowanie proponowanej Lokaty Strukturyzowanej wynosi do 15% w skali roku. Choć jak widać oprocentowanie w skali trzech lat może wynieść zarówno 10% jak i 0%. Nie jest to zwykła lokata – zysk jak zawsze zależy od spełnienia konkretnych warunków na rynku. Scenariusz optymistyczny jest mało realny, co nie znaczy, że niemożliwy. I odwrotnie – jeśli na rynku motoryzacyjnym zapanuje recesja to scenariusz pesymistyczny jest bardzo realny. Rynek motoryzacyjny jest bardzo wrażliwy na wahania bieżącej koniunktury. Pytanie czy inwestować zawsze ostatecznie pozostawiam moim czytelnikom. Z jednej strony kusi wysoki zysk, z drugiej strony nie jest on pewny.
Dodaj komentarz